Besökta platser:
Social Art Project 2023, Rosengård, Malmö (muralmålningar).
Örtagårdstorget, Rosengård, Malmö.
Folkets Park, Malmö.
Hangaren, Urban Konsthall, Malmö.
Nobeltorget, Malmö.
Jesusparken, Malmö.
Studio 234+, Malmö.
Arena 305, Malmö.
Norra Grängesbergsgatan, Malmö.
Naturmolnet, Malmö.
Skånes Dansteater, Malmö.
Trelleborgs Museum, Trelleborg.
Stadsparken, Trelleborg.
Trelleborgen, Trelleborg.
Svampen, Malmö.
Malmö Konsthall, Malmö.
Malmö Stadsbibliotek, Malmö.
Wanås Konstpark, Wanås.
Skissernas Museum, Lund.
Kulturen, Lund.
Dessa platser bestämdes att besöka i samråd med de intervjuer vi gjorde med unga från Trelleborg och Malmö i tidigt skede av projektet, men även i mån av tiden vi hade. Vi ville att deltagarna skulle få en bred syn och upplevelser för vad en kulturplats kan vara, både officiella institutioner och icke-officiella, men som förknippas med kulturutövande. Ett större fokus lades på Malmö då vi verkar i Malmö och de unga som gjorde kulturinventeringen bor i staden – att få se vad som försiggår i sin egna stad.
Vi ville att de skulle få “kött på benen” och utöka sitt bagage med upplevelser. Detta för att ifrågasätta vad kultur är och vad kulturplatser kan vara för något.
Några av frågorna de unga fick med sig på upptäcktsresan:
-
Hur upplever du platsen som en kulturplats?
Hur känns den? T. ex. Är den färgglad eller kall? Välkomnande eller inte? Bra eller inte? I så fall varför?
Välj gärna ut flera saker om platsen (både sociala, kulturella eller konstnärliga) som utmärker sig för dig.
-
Om du fick bestämma, vad hade du förbättrat eller förändrat för att få fler i din målgrupp (15-20 år) att besöka platsen? Tänk socialt, kulturellt och/eller konstnärligt. Utveckla vad du hade gjort och varför du hade gjort det!
-
Har du besökt platsen innan? Och kan du tänka dig besöka platsen igen? Tipsa vänner? Vad hade du berättat för dem i så fall?
-
Hur ser platsens sociala medier och digitala kanaler ut? Och vad ger de dig för känsla? Bra eller/och mindre bra. Utveckla dina intryck!
-
Om du fick bestämma, vad hade du förbättrat eller förändrat för att få fler i din målgrupp (15-20 år) att besöka platsens digitala plattformar? Utveckla vad du hade gjort och varför du hade gjort det!
-
Kostar det att besöka platsen? I så fall hur mycket för din målgrupp? Hade du betalat för inträdet? Motivera varför.
-
Försök hitta platsens reklam! På plats och online. Hur ser den ut? T.ex. afficher etc. Är den tilltalande eller inte? Hur känns den? Utveckla dina intryck.
Vi uppmuntrade dem att använda sina mobiltelefoner, kameror och mikrofoner för att fånga in något extra de lade märke till.