top of page

BESÖKTA PLATSER

Social Art Project 2023, Rosengård, Malmö.

Örtagårdstorget, Rosengård, Malmö.

Folkets Park, Malmö.

Hangaren/ Urban Konsthall, Malmö.

Nobeltorget, Malmö.

Jesusparken, Malmö.

Studio 234+, Malmö.

Arena 305, Malmö.

Norra Grängesbergsgatan, Malmö.

Naturmolnet, Malmö.

Skånes Dansteater, Malmö.

Trelleborgs Museum, Trelleborg.

Stadsparken, Trelleborg.

Vikingamuseet Trelleborgen, Trelleborg.

Svampen, Malmö.

Malmö Konsthall, Malmö.

Malmö Stadsbibliotek, Malmö.

Wanås Konst, Wanås.

Skissernas Museum, Lund.

Kulturen, Lund.

Platserna vi besökte valdes i samråd med de intervjuer vi gjorde med unga från Trelleborg och

Malmö i tidigt skede av projektet. Vi ville att deltagarna skulle få en bred upplevelse för vad en kul-

turplats kan vara, både officiella institutioner och icke-officiella platser, men som förknippas

med kulturutövande.
 

Ett större fokus lades på Malmö då vi verkar i Malmö och de unga som gjorde

kulturinventeringen kommer från staden – kunde vi upptäcka något nytt?

Vi ville att de skulle få “kött på benen” och utöka sitt bagage med upplevelser. Detta för att ifråga-

sätta vad kultur är och vad kulturplatser kan vara, men också för att utmana de institutioner och

platsen som idag anses vara ”kultur”. Vi hade ett antal frågor som de kunde förhålla sig till vid

varje plats vi besökte.

Frågorna:

  • Hur upplever du platsen som en kulturplats?

  • Hur känns den? T. ex. är den färgglad? Välkomnande eller inte? Bra eller inte så bra? I så fall varför? Välj gärna ut flera saker om platsen (både sociala, kulturella eller konstnärliga) som utmärker sig för dig.

  • Om du fick bestämma, vad hade du förbättrat eller förändrat för att få fler i din målgrupp (15-20 år) att besöka platsen? Tänk socialt, kulturellt och/eller konstnärligt. Utveckla vad du hade gjort och varför du hade gjort det.

  • Har du besökt platsen innan? Och kan du tänka dig besöka platsen igen? Tipsa vänner? Vad hade du berättat för dem i så fall?

  • Hur ser platsens sociala medier och digitala kanaler ut? Och vad ger de dig för känsla? Bra eller/och mindre bra. Utveckla dina intryck.

  • Om du fick bestämma, vad hade du förbättrat eller förändrat för att få fler i din målgrupp (15-20 år) att uppmärksamma platsens digitala plattformar? Utveckla vad du hade gjort och varför du hade gjort det.

  • Kostar det att besöka platsen? I så fall hur mycket för din målgrupp?

  • Hade du betalat för inträdet? Motivera varför.

  • Försök hitta platsens reklam, på plats och online. Hur ser den ut? T.ex. affischer, är den tilltalande eller inte?
    Utanför platsen.

  • Vad för ljudlandskap är det ni just nu befinner er i? (T.ex. är det en bullrig miljö? Är det tyst? Finns det några stora vägar i närheten?).
    Inuti platsen.

  • Hur är ljudlandskapet? Används några specifika ljudkällor (ex. musik, naturliga ljud) av arrangörerna? Beskriv vilka. Eller är det tyst, eller bullrigt?

  • Hur påverkar dessa ljudkällor platsens innehåll? Kan du se ett mönster? Bra eller dåligt? Ser du medvetna val av arrangörerna eller ingen baktanke alls? I så fall vilka eller/och vad hade kunnat läggas till?

  • Utveckla vilka tankar och känslor ljudlandskapet väcker hos dig. Tänk på hur ljud kan forma hur ett rum eller en plats känns.
    Efter besöket.

  • Fundera på om det fanns ställen under besöket där du tyckte ljudet hjälpte till att förstärka eller försämra upplevelsen? I så fall vart? Och på vilket sätt? Spela gärna in ett eller fler ljud som beskriver platsen för dig. Alla ljud går bra oavsett hur märkliga. Eller om de beskriver något bra eller dåligt.

  • Fånga minst tre av följande bilder/video av platsen.

bottom of page